Miten minusta tuli me?

Minä & asiakkaat 

Nuorempana myyntimiehenä olin hyvin tulosorientoitunut ja keskittynyt omaan suoritukseeni. Kirjasin suoritteet CRM- järjestelmään ahkerasti ja pidin huolta, että teot ja tulokset olivat varmasti kaikkien nähtävillä. Sain myönteistä palautetta aktiivisuudesta, positiivisesta otteesta, tulosnälkäisyydestä ja ennen kaikkea asiakaslähtöisestä ajattelutavasta. Nautin työstäni, mutta olin entisenä yksilöurheilijana hyvin kilpailuhenkinen ja periksiantamaton myös siviilielämässä.  Täydellinen myyntihenkilö?  

Minä + me & asiakkaat

Uralla oli päästävä eteenpäin. Näin ajattelin minäkin olinhan aloitteellinen ja proaktiivinen. Seuraava steppi uralla oli luontaisesti esihenkilöasema ja lisää vastuuta sekä valtaa. Hyvänä myyjänä oli luontevaa ja kiehtovaa lähteä suorittamaan erinomaista myynninjohtamista. Ajatuksena oli rakentaa voittavia tiimejä voittavan strategian ympärille. Niinhän minä teinkin. Tavoitteet asetettiin kunnianhimoisesti ja tavoitteena oli jättää myös omakädenjälki markkinaan – saada muutosta aikaan! Sateentekijät! Saavutimme porukalla erinomaisia tuloksia myynnissä (ainakin riittävästi), mutta liian usein muu organisaatio ei pysynyt perässä. Johtoryhmässä ainakin puolustin myynnin ja asiakkaiden näkemyksiä periksiantamattomasti. Usein vain unohdin kuunnella muita ja katsoa isompaa kokonaiskuvaa sekä jatkuvuutta. Olin erinomainen myyntijohtaja?

Minä & me & asiakkaat & potkut

Oma matkani ammattilaisena jatkui eteenpäin ja valta sekä vastuut kasvoivat, kunnes joku muu päätti toisin. En ollutkaan enää tärkeä lenkki, korvaamaton ja näkemystä omaava johtoryhmän pitkäaikainen jäsen. Pääsin hyvässä yhteisymmärryksessä nk. ”puutarhanlaittolomalle” eli ihan suomeksi sanottuna sain potkut. Usko tai älä, se oli parasta mitä minulle on tapahtunut ihmisenä ja ammattilaisena. Kun työnsi sormeni sinne kuuluisaan vesilasiin, niin siihen ei jäänytkään reikää. Ja olihan se kuuluisa lasi puoliksi tyhjäkin. Oli aloitettava alusta ja pohdittava millainen ihminen ja ammattilainen olen. Sain tähän erinomaista apua ammattilaisilta työpsykologista aina headhuntereihin asti. Aloitimme matkan ammatti-identiteettiini ja omaan henkilökohtaiseen kasvuuni. Muutos on mahdollisuus? 

Uusi alku & me & asiakkaat

Tämä matka sai vauhtia, kun päätin että elämäni eikä varsinkaan työelämäni tarvitse olla jatkuvaa kilvoittelua vallasta, vastuusta ja kunniasta. Otin tietoisesti ”takapakkia” ja opettelin uuden tavan auttaa asiakkaita (myydä) sekä panostin omaan henkilökohtaiseen osaamiseen opettelemalla uuden ammatin. No, mitä sitten opettelin? Opettelin jakamaan (valtaa, vastuuta ja menestystä), tekemään yhdessä asioita tiimissä, arvostamaan erilaisuutta ajattelussa sekä luomaan yhteisvoittoon rakentuvia toimintamalleja (minä vs. me vs. me kaikki).  

Me & Asiakkaat

Voi vitsi, miten hienoja ihmisiä on tullut elämääni ja miten opettavaista sekä antoisaa on ollut. On rakennettu upeita tiimejä, kaikkia osapuolia hyödyttäviä caseja viimeisien vuosien aikana ja niin monella rintamalla. Olen saanut rauhassa olla huoneen tyhmin, mutta siinä paras puoli on se, että uskallan kysyä, kuunnella ja oppia.  

Lisää meitä & asiakkaat

Tämä win-win-win ajattelu ja jatkuvaan oppimisen draivi on mahdollistanut yrittäjäelämään siirtymisen vaiheen. Yksin ei voi saada aikaan mitään suurta – muutoksesta puhumattakaan. Nyt kutsumme MTTC:n matkallemme mukaan yhteisvoittoa ja yhteistyötä pelkäämättömiä matkakumppaneita, jotka janoavat kansainvälisiä menestystarinoita asiakkaillemme ja meille kaikille. Stephen R. Coveyn sanoin: ”Interdependence is a higher value than independence” (The 7 habits of highly effective people) 

Ugh! 

Janne Kolehmainen

Janne Kolehmainen

Enemmän kuin kouluttaja.

Miten? Jutellaan lisää! 

Jutellaan enemmän!

Jätä yhteystietosi niin ollaan yhteyksissä ja tehdään enemmän kuin!