Make Strategy Great Again

Miten luoda menestysstrategia?

Tiesitkö, että 1960- ja 2020-luvulla on yllättävän paljon yhteistä? Molemmilla vuosikymmenillä globaalit jännitteet henkivät kylmän sodan henkeä ja kilpavarustelu kirittää maailmaa kuin pörssisähkön hinta sähkönsäästötalkoita. Monien kansakuntien, yhteisöjen, yritysten ja yksilöiden itsetunto ja turvallisuuden tunne ovat koetuksella. Millaisella strategialla selviämme ulos kriisistä ja varmistamme kasvavan kukoistuksen kilpailuedun avulla?  Ehdotan lääkkeeksi presidentti John F. Kennedyn 1960-luvulla menestyksekkäästi käyttämää strategian mallia, jonka avulla ihminen on tiettävästi päässyt Kuuhun asti!   

MENESTYSSTRATEGIAN VIISI ELEMENTTIÄ 

1. TARINA (VISIO) 

John F. Kennedy tunnisti, että yhdysvaltalaisten kansallinen ylpeys oli hautautunut syvemmälle kuin Kuolemanlaakson syvin kohta Sierra Nevadan aavikossa. Hän tunnisti, että nyt tarvitaan sekä kokemuksellinen että näkemyksellinen tarina (visio). Yhdessä puheenkirjoittajiensa kanssa presidentti muodosti vision, joka auttoi nostamaan maailmanmahdin jälleen jaloilleen. Yksinkertaisuudessaan vision tarina oli: ”Make America Great Again, by sending a man to the moon!”, eli “tehdään Amerikasta suuri jälleen, valloittamalla Kuu”.  

Parhaimmat menestysstrategiat ja voimakkaat visiot ovat kuin hääperinteet, niissä on: ” Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä”. Tästä todisteena Yhdysvaltain 45. presidentti, joka pääsi virkaansa lanseeraamalla uudelleen 1960-luvun menestysstrategian vision omassa voitokkaassa vaalikampanjassa. Pelkkä visio ei välttämättä kanna kuitenkaan lopulliseen maaliin, kuten lähihistoriammekin osoittaa. 

2. TAVOITE / TAVOITTEET 

Kunnianhimoinen visio mahdollistaa onnistuneet ja innostavat tavoitteet. Suurin ja lopullinen tavoite oli toki valloittaa kuu, mutta hankkeeseen liittyi myös muita tärkeitä tavoitteita, kuten sopivan ja päätavoitteen mahdollistavan teknologian kehittämisen tavoitteet.  

3.TIEKARTTA (STRATEGIAT) 

Kun visio ja tavoitteet ovat kirkastettu, on syytä tunnistaa missä ollaan nyt ja mihin ollaan menossa. Strategiat ovat tiekartta, jota seuraamalla tavoitteet ja visio saavutetaan. Ne ovat valintoja siitä mitä tehdään ja mitä jätetään tekemättä. John F. Kennedyn kansallinen visio ja tavoitteet pilkottiin pienempiin kokonaisuuksiin ja esimerkiksi Yhdysvaltain liittohallituksen alainen ilmailu- ja avaruushallintovirasto NASA rakensi oman tiekarttansa, joka piti sisällään 8 vuotta, 10 harjoitustehtävää, 400 000 insinööriä, tiedemiestä ja teknikkoa, sekä 150 miljardia tavoitteen saavuttamiseksi ainoastaan kolme metriä pitkällä laskeutumisaluksella.  

Strategia kuvaus / IOP.com

Kuvalähde: https://www.iop.org/  

4.TEKEMINEN 

Menestysstrategia on pilkottu avaintekemisiin yksittäisten ammattilaisten tasolla.  Tarinan mukaan John F. Kennedyn vieraillessa NASA:n pääkonttorilla hän tapasi käytävällä siivoojan, jolta hän kysyi: ”Mitä te teette?”. Tähän siivooja vastasi: ”Herra Presidentti, teen Amerikan ylpeäksi mahdollistamalla ihmisen pääsyn Kuuhun, pitämällä tuotekehitysosaston puhtaana ja järjestyksessä.” Onko teidän menestysstrategia tarinallinen, tavoitteellinen, tiekartan omaisesti selkeä ja lopulta tärkeä jokaisen yksittäisen ammattilaisen arjessa tekemisen tasolla?  

5.TULOS 

Kuten johtamisguru Peter Drucker on todennut: ”jos et voi mitata sitä, niin et voi johtaa sitä.” Hyvä strategia pitää sisällään mitattavat tulokset (KPI:t). Menestysstrategian laadinnassa ja johtamisessa ymmärretään, että tuloksia itsessään ei voi johtaa, ainoastaan tekemistä voi.  John F. Kennedyn menestysstrategia vei, presidentille postuumisti, ihmiskunnan Kuuhun! 

Mikäli haluat varmistaa teillekin menestysstrategian, ota yhteyttä! 

Tutustu myös artikkeliin: Strategia vs. Tragedia 

Joshua Moorres Strategia Kasvokuva

Joshua Moorrees

Enemmän kuin kouluttaja.

Miten? Jutellaan lisää! 

Jutellaan enemmän!

Jätä yhteystietosi niin ollaan yhteyksissä ja tehdään enemmän kuin!